mandag 7. september 2009

"Menn som hater Kvinner"


Nå har vi i norsk fåt i oppgave å skrive en adaptasjon, altså finne forskjellen mellom bok og film.
I mitt tilfelle har jeg valgt "menn som hater kvinner" av Stieg Larsson. Til nå har jeg lest boken og sett filmen, nå har jeg begynt å studere meg litt frem til forskjellige virkemidler og hvordan man skriver en adaptasjons oppgave.

Fremmover skal jeg sette opp virkemildene til både bok og film, derreter skal jeg sammenligne dere sammen, å se omt budskapet i bok og film er det samme.

Adaptasjonsanalysen skal inneholde forskjeller og sammenhengen mellom denne filmen og boken.




VS.


http://www.filmweb.no/kino/article166857.ece
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1686713

22 kommentarer:

Marita sa...

Hei! Jeg heter Marita. Jeg har også i oppgave å skrive en adaptasjon, menn som hater kvinner! Jeg har kommet godt i gang, og er snart ferdig. Men jeg vet ikke om jeg har fått med meg alt som skal has med! derfor lurte jeg på om jeg kunne fått sett din oppgave?`Sånn jeg kan se hva jeg har glemt? Jeg finner ikke noe lignende på nette, og da er det vanskelig! Hadde vært fint om du kunne sendt den:-) har sett mye av det du har skreve på bloggen om skole, og det er kjekt å se:-) du kan sende på mailen marita_662@hotmail.com. Håper på positivt svar:) Hilsen Marita

Unknown sa...

Hei :)
hadde det vært mulig å fått sett din oppgave? hadde vært utrolig interessant å få lest din oppgave, jeg leverte min for 2 mnd siden, og da var det en del som kunne rettes på. så det hadde vært litt moro å kunne lest din oppave, hva du har sett og fått med deg. hadde det vært mulig?

Marita sa...

Hei Marte:) hva er mailen din?

Ovis og Monnis sa...

Hei Hei. Jeg heter Mona. Jeg holder på med samma oppgaven, adapsjon bok-film ( Menn som hater kvinner ) er akkurat ferdig men er usikker på det samma som Marita, om jeg har med alt? Vært fint å fått tilbakemelding om dere har noe tips eller fått sammenligna oppgavene våre. håper å høre fra dere. Mona :)

Christine sa...

Hei!

Jeg har nettopp startet med denne oppgaven som fordypningsemne. Noen som har noen gode tips og råd? Har aldri hatt om adaptsjon før så er litt redd for å bomme helt på oppgaven.

Mvh
Christine Tilley
Vær så snill, send meg gjerne mail:
christine_tilley_b@hotmail.com

Anonym sa...

heisann

skulle trengt sårt din hjelp med den samme oppgaven. skal fremføre på fredag 29 og mangler litt på oppgaven. trenger en annen å se gjennom å se om jeg har fått med det som trengs å ikke. hadde håpet du kunne sende med din presentasjon samt powerpoint om du benyttet deg av det..

¨takk hvis du tar deg tid til dette..

mvh anette

Anette_sorland@hotmail.com

Mia H sa...

Hei lurte på om du kunne hjelp meg ...sitter helt fast..kan du sende meg din oppgave?hpåer det lar seg gjøre..

Unknown sa...

Hei Marte igjen her :)
mailen min er: mif_marte@hotmail.com

Hadde vært moro å se din vinkel på oppgaven :)l

Unknown sa...

kan jeg også se den helmen2007@hotmail.com

Unknown sa...

Gammelt innlegg dette ser jeg, men jeg holder på med en slik oppgave i denne stund og lurte på om du kunne sende den til meg hvis du har den fortsatt. På forhånd takk!
snekkergutt@hotmail.com

Unknown sa...

Hadde vært fint å få se oppgaven, holder på med det samme. malle_dot_com@hotmail.com

Unknown sa...

Hei!! Mulig jeg er sent ute nå, vet ikke om denne bloggen er oppe å går heller. Men jeg søkte på adaptasjon "menn som hater kvinner". og da kom denne først. Hadde blitt veldig glad om du kunne sendt stilen din til meg så jeg kunne sett over hva jeg mangler. Er ferdig med min og har fremføring Torsdag - men vil gjerne sammenligne med noen andre for jeg føler ikke at resultatet mitt er 100%. Mvh nora_tb2@hotmail.com

Amanda Langnes sa...

Hei :) Amanda her, prøver meg som Marita over her.. jobber også med denne oppgaven og fliter litt med å få den helt osm jeg vil :S det ville hjolpet myyye om jeg kunne fått sett hvordan du gjorde det :)
Mailen min er: Amanda_langnes@hotmail.com
Takk :D

Naito sa...

Om det finnes liv her..
jeg trenger sårt hjelp til en samme oppgave! Mail meg på soundless-night@hotmail.com Takk!

Nikolai sa...

Hei jeg skal også skrive om "menn som hater kvinner" i en norsk oppgave. lurte på om du hadde vært så snill og sende meg din oppgave på mail?
nikolaiaaroe@gmail.com
på forhånd takk =)

kathrine93 sa...

Heisann! Litt vell sein kommentar da, når dette var i 2009, men jeg er også i gang med adapsjon av menn som hater kvinner. kunne jeg fått din og sett hvordan du utformet teksten? om jeg kanskje har utelatt en del viktige elementer osv. hadde hjulpet meg grådig mye! Håper på en positiv tilbakemelding. Mail adressen min er kathrineaxe@hotmail.com :-)

Hilsen kathrine

Stine Charlotte sa...

Hei! Jeg har også i oppgave å skrive adaptasjon om menn som hater kvinner, men finner ikke så mye på nettet. Ser det er veldig lenge siden du hadde dette innlegget, men hadde vært veldig snilt om du kunne sende oppgaven din? Jeg er nesten ferdig, men vil ha det best mulig:) stine_charlotte@hotmail.com

αвву M. sa...

Hei! jeg ser at mange har spurt om din hjelp. håper ikke det plager deg eller noen her om jeg også kunne får hjelp som de andre her. mail addr. er: amasocol@gmail.com
tusen takk på forhånd :)

Anonym sa...

hei jeg driver med samma oppgave som du har nevnt . lurte på om du kunne sende din oppgave til meg på bidar90@hotmail.com.
jeg er ferdig med min oppgave, men vil sammenlinge din oppgave til min før jeg lever den inn.
Håper jeg kan få den før jeg skal lever den inn den 18.03.2012

June Elisabeth sa...

Hei! Så morsomt å se at så mange driver med denne oppgaven. Selv driver jeg med denne og syns det er veldig spennende. Er ferdig med alt skriftlig, mangler bare powerpointen nå. Hadde blitt glad om du ville dele din del med meg også på june_91@hotmail.com

=)

Med vennelig hilsen June Elisabeth
- pingvin.blogg.no

Maylinn Vare sa...

Heisann ! lurte på om du kunne sendt denne oppgaven til meg??

Send på maylinn_444@hotmail.com

Vær så snill? hilsen maylinn..

Unknown sa...

Hei
Ser at det her er gammelt innlegg, men som mange andre holder jeg på med den samme oppgaven.
Hadde satt stor pris på om du vill sendt oppgaven til meg på; jorkol97@hotmail.no

Takk!

Mvh Jørgen